Sidst opdateret: 06. februar 2019
Så meget bruger du i CO2, når du rejser

Hvis du er en ven af miljøet, så har du solceller på taget og en elbil i garagen, som du bruger når du skal bevæge dig rundt i Danmark.

Hvis du til gengæld vil gøre så stor skade som muligt, så skal du flyve på First Class, hvor du får en stor del af pladsen (og derved også CO2-udslippet) på et i forvejen miljøskadeligt fly.

Og så er der en masse transportformer, der ligger i midten.

Hvert år rejser mange hundrede tusinde danskere ud på ferie – skiferie, cruises og storbyferier i weekenden. Hvis du i forvejen arbejder på at minimere dit CO2-udslip hjemme, er det ærgerligt at sende mange ton CO2 ekstra ud i atmosfæren, når du skal ud at rejse.

Se en tabel over CO2-udslippet ved de mest almindelige rejseformer her:

Transportmiddel CO2-udslip*
Cykel 0 g
Bus 27 g
Tog 37 g
Bil (Diesel) 160 g
Færge 170 g
Fly 223 g

*Tallene er opdateret med ny kilde d. 06-02-2019.

Vidste du, at du på Greenmatch.dk indhente tilbud på grøn energi? Vi hjælper dig eksempelvis med at finde den billigste varmepumpebedste jordvarmeanlæg eller solceller

Fly er den værste rejseform

En gennemsnitlig europæer genererer cirka 10 ton CO2 om året. Det tilsvarende tal for en amerikaner er cirka 19 ton. En enkelt tur til og fra Danmark til New York og tilbage igen genererer i sig selv ca. 3 tons CO2 per person om bord på flyet, hvis det er fyldt helt op.

Herved er lufttrafikken en af de værste syndere i relation til den globale opvarmning, vi lige nu udsætter kloden for.

Især hvis du betaler for Business eller First Class, er du med til at bidrage til mere CO2 i atmosfæren. Her får du mere plads, og derved er der færre personer at ”splitte” CO2-regningen over.

Vi kunne spare mange tusinde tons årligt ved alene at flyve de korteste ruter fra A til B, men når vi i Danmark flyver til Thailand, sker det ofte over De Arababiske Emirater i form af Dubai og Qatar, og hvis vi skal til USA, skal vi ofte lige lande i London eller Helsinki først.

Tal fra BilligeFlybilletter.dk viser, at vi konsekvent vælger de billigste billetter over selv markant kortere ture. At flyve bliver set som en ”commodity” – det vil sige en ydelse, der ikke er mere end at køre fra A til B. Derfor er vi heller ikke villige til at betale for ekstra kufferter med i flyet, noget at drikke eller en kortere tur, selvom det er hvad miljøet vil have bedst af. Hoteller adskiller sig her ved, at vi er villige til at betale for ikke at sove i en lusebefængt seng udenfor byen - men vi vil gerne flyve med RyanAir.

Flytrafik er almindeligt anerkendt for at bære 5% af det CO2-udslip, der lige nu er med til at påvirke jordens gennemsnitstemperaturer. Hvis du bor i en af de store danske byer, tager metro og cykler, vil dine flyture sandsynligvis udgøre det primære CO2-udslip for dig.

Elbiler og busser i front

De bedste rejsemetoder er elbiler, mindre benzinbiler og busser. Elbilen er især god, hvis du kombinerer med et sæt solceller på taget, så CO2-udgiften ved at udvinde strømmen fra fossile brændstoffer ikke skal regnes med i det endelige resultat.

Især hvis du skal ud at rejse længere ture, viser bussen sig god. Du har ét køretøj med en almindelig motor, men 20-40 pladser. Måske er turen ikke hurtigt overstået, og det kan blive lidt indelukket, men kloden ville som et hele være i bedre stand, hvis vi blot alle kørte i bus i stedet for at flyve eller køre selv.

Elbilerne er endnu ikke kommercielt slået igennem i Danmark. I december 2015 blev der godt nok registreret 1200 Tesla S-biler, men i januar faldt dette tal til under 100, fordi registreringsafgiftsfritagelsen ikke længere var i effekt. Forinden da er der også registreret en række Golf E-biler og Renault Fluenze-biler – men det er ikke et tal, der modsvarer de mange tusinde benzinbiler, der hver eneste måned ruller ud på de danske veje.

LÆS OGSÅ:Varmepumpe

Flyindustrien bliver bedre

Som miljøvenlig rejsende bliver du glad for at høre, at flyindustrien lige nu arbejder intensivt på at gøre dine fremtidige flyture mindre CO2-udledende. Det er der nemlig god økonomi i.

40% af udgiften forbundet med at drive et flyselskab er brændstof. Når du cruiser over havet i en Boeing 747, bruger flyet 4 liter brændstof hvert eneste sekund. Rutefly bruger kerosin, der er en særligt potent form for benzin. Den benzin, du får i din bil, er restprodukterne, når kerosinen først er blevet udskilt.

Boeings nylige 787-fly med tilnavnet Dreamliner er et godt eksempel på dette.

Flyet er udviklet med lette og nye materialer, der betyder, at mindre kerosin skal til for at få flyet til at lette. Det er ikke det største i lufthavnen – men til gengæld er det lykkes for Norwegian, der er den primære aftager af flyet, at fylde det op med en belægningsgrad på over 90%. 

Fordelen ved som flyselskab at vælge Dreamlineren over eksempelvis konkurrenten Airbus’ præmiefly A380, viser sig i prisen per nautikalt mil over havet.

Her koster Airbus A380-800 over 60 dollars per mil i ren benzin.

Norwegians Dreamliner koster – med lidt færre om bord, men stadig mange hundrede – blot 27 dollars! Det gør Dreamlineren til en af de billigste i sin vægtklasse og Airbus A380 til den klart dyreste i sin.

Når du er landet

Når først du er landet kan du gøre flere ting for at gøre op for din flyrejse – eller, hvis du er rejst med bus eller elbil, yderligere forbedre dit CO2-regnskab:

  • Vælg et grønt hotel. For mange hotelkæder er en grøn tilgang til miljøet blevet et vigtigt salgsparameter. Læg dine penge hos et af de hoteller, der tager miljøet seriøst.
  • Brug offentlig transport og cykel så vidt muligt. Hvis du har en bil, så kør stille og roligt, sørg for at dine dæk er godt pumpede, og brug tjenester som GoMore og dennes ækvivalent rundt omkring i verden til at tage flere personer med.
  • Køb mad fra lokale butikker, der er groet i området.
  • Og spis grønt – gå udenom animalske produkter. Forsøg at have økologisk og lokal mad på din tallerken.

God rejse!

Om GreenMatch.dk: Vi er en grøn sammenligningstjeneste, hvor du kan få de bedste tilbud på energibesparende varmekilder som f.eks. luft til vand varmepumpe og isolering